New York - Fodrászat a föld alatt
2015. december 08. írta: 2travelers

New York - Fodrászat a föld alatt

Ez alkalommal Amerika legnépesebb városában, New York-ban látogattam el egy különleges fodrász szalonba – azaz inkább borbélyhoz. Utazás előtt már kutattam az interneten egyedi, érdekes fodrászatok után, de miután nem találtam egyet sem, kezdtem egy kicsit kétségbe esni. De végülis három hétre utaztam, gondoltam ennyi idő alatt csak találok valamit.
Nem kellett sokáig keresgélnem,  a szállásomhoz közeli metrómegállóban találtam is egyet-legnagyobb meglepetésemre  lefelé menet a lépcső aljára érve először nem a peronon találtam mgam, hanem  a Royal Barber Shop bejáratánál. A kedves vendégek az arra járó A jelzésű szerelvény zaját hallgtva vágathatják le a hajukat a föld alatti üzletben! Hamar el is döntöttem, hogy ez a kis borbélyüzlet lesz a célpont, azaz a következő cikkem témája.

fullsizerender_12.jpg

New York, a híres Times Square


Pár nappal később visszamentem a metróállomásra és szerencsére épp üresen találtam a szalont. Elmondtam, hogy mi járatban vagyok az épp újságot lapozgató borbélynak –akiról később kiderült, hogy ő a tulajdonos – és a kollégájának. Nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, szívesen válaszoltak az összes kérdésemre , és engedték hogy képeket készítsek.  Ezúttal az én hajam megúszta a kalandot, lévén hogy borbélyüzletről van szó – bár kiderült, hogy azért havi 1-2 női hajvágást beesik, de ez elég ritkaságszámba megy. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy az előző thaiföldi kalandom óta még mindig növesztem a hajam, így nem is bántam, hogy most  a hajvágás elmarad.

fullsizerender_9.jpg

Az üzlet valóságos időutazás

fullsizerender_4.jpg

A metróba menet a nyolcvanas éveket idéző kirakatba futunk bele

A kedves,szemre ötvenes-hatvanas éveiben járó úriember Olaszországból érkezett az Egyesült  Államokba, de a fodrász szakmát még otthon tanulta. Gyermekkora óta hajat vágott, 14 évesen már teljes munkidőben borbélyként dolgozott. Mi jó esetben még csak ilyenkor kezdhetjük el tanulni  a szakmát...
A hatvanas években érkezett Amerikába, de húsz évig különböző szalonokb dolgozott, míg végül 1980-ban megtalálta ezt  helyet, amelynek 1987-ben már a tulajdonosa lett.  Megkímélek mindenkit a fejszámolástól, 35 éve ezen a helyen dolgozik. Mikor a vendégköréről kérdeztem, mesélte, hogy sok a beeső vendég, rohanó üzletemberek főképp ( a metróállomás a Wall Street-hez van közel), de ugyanakkor sok  a visszajáró vendég, akik mindezidő alatt hűségesek voltak hozzá, és akiket látott felnőni vagy megöregedni . Ennél a résznél teljesen meghatódott, komolyan mondom öröm volt nézni.

fullsizerender_3.jpg

A tulaj szabadidejéban olvasgat - az asztalon pedig láthatjuk a cikkben említetett vodkát és whysky-t


A szalonban, mint az a képeken is jól látható, retró hangulat uralkodik, valóságos időutazás az egész, mind a berendezés, mind  a dekorációk.  Semmi flancos kiegészítő, csak a legalapabb dolgok. És régi Playboy magazinok... Dehát végülis férfiak járnak ide ugye!
Miután 17 $ körül van egy hajvágás, ami New York-ban elég alacsony árnak számít, így nem költenek fölöslegesen semmire. Kérdésemre, hogy mi az a termék amit ajánlani tud vagy amit mindig használ is ennek megfelelő választ kaptam : amit éppen a legolcsóbban vagy akciósan be tud szerezni, csakis a legalapvetőbb dolgok,hajszesz, borotvahab,hajformázó, más semmi.

fullsizerender_6.jpg

Tényleg csak a legalappvetőbb felszereléseket láthatjuk az asztalon

fullsizerender_11.jpg

A szalon berendezése is egyszerű

fullsizerender_8.jpg

Természetesen fogasok is vannak hogy legyen hova akassza a kabátját a kedves vendég

A figyelmesség jele viszont  sarokba megbúvó vodka,rum és whisky , kis műanyag poharakkal, illetve a doboz keksz, amelyek különleges alkalmakra vannak kitéve, például ha a vendégnek szülinapja van.  Ez nagyon tetszett, ilyet is ritkán látni már bárhol másutt. 
A tulajdonossal jól elbeszélgettünk, kérdezte hogy hogy megy a fodrászt Magyarországon, majd legnagyobb megdöbbenésemre ugyanazokat mondta el, mint amiket már számos idősebb fodrásztól is hallotam már itt Pesten :hogy régen mennyire megbecsült szakma volt ez, tisztelték a fodrászokat, hűségesek voltak a vendégek, sokkal gyakrabban jártak borbélyhoz, és persze sokkal jobban is keresett. Úgy tűnik ő is ugyanzzal a problémával küzködik, mint itthon sokan :árat hosszú évek óta nem tud emelni, sőt, a verseny miatt a vetélytársak árai alá kell menni, a kiadások pedig csak egyre nőnek. Ugye ismerős a dolog? Meglepett, hogy  világ másik felén is ugyanazokkal a gondokal küszködnek, pedig ugye sokan hjlmosk zt hinni, hogy Amerikában úgymond „kolbászból van a kerítés”, de itt a bizonyíték, hogy sajnos mindenhol meg kell küzdeni nap mint nap a vendégekért.

fullsizerender_5.jpg

A fejmosó sem a legmodernebb darab

fullsizerender_11.jpg

Dehát ezért a berendezés miatt is különleges többek közt ez az üzlet


Nagyon nagy élmény és öröm volt nekem, hogy ezt a borbélyüzletet megtaláltam,hihetlen kontraszt volt a  föld feletti modern, felhőkarcolókal teli, neonfényektől csillogó nagyváros, és a sötét, föld alatti, a nyolcvanas évek hangulatát idéző,hagyományos, de kedves és barátságos szalon között.  Remélem ebből most Nektek is sikerült átadnom valamit!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fodraszatokavilagkorul.blog.hu/api/trackback/id/tr218147474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása